Pagi ini menceritakan kedukacitaan rakyat seluruh negara Malaysia.
masuk hari ke11 tiada sebarang apa maklumat yang boleh dipercayai kehilangan pesawat MH370,
MH 011 bermaksud Malaysia Hampeh hari ke 11.
sehingga ianya menjadi satu perkara pelik dan kelakar.
Pelik kerana penuh misteri dan helah kapal terbang pesawat tercanggih besar dan sofistikated lenyap tanpa dapat dikesan.
Hampeh kerana kenyataan yang berdolak dalik dan bercanggah dari pengeluar kenyataan yang berkuasa.
sehinggakan semalam sebuah akhbar Hongkong menggelar Malaysia penipu.
Hampeh juga kerana keselamatan negara kita begitu rapuh sehingga radar tentera yg mengesan objek asing meragukan tidak dipintas.
Hampeh juga kerana penuh teka teki dan seolah satu terjemahan berunsur permainan "Queen of the coin'
Lucu kerana kehebatan seorang paranormal (*bomoh) Agung yg ditertawakan rakyat seluruh dunia.
Ish lebih hebat lagi meuncul pasangan bomoh Indonesia dapat mengesan pesawat itu siap petunjuk latitudnya.
Ohhh aku pun bisa jadi ahli nujum juga.....apakata kalau nujum aku me rasakan pesawat itu sudah landing dengan selamat di K.Kinabalu atau Lahad Datu? itupun mungkin jugak kan? kerana negara luar pasti tak dapat kesan...lagipun pesawat jenis itu ada beberapa buah dimiliiki MAS siapa dapat perasan?
Heh...itu firasat aku yang mahu popular dan gelamor macm bohoh buaya tembaga tur....
masuk hari ke11 tiada sebarang apa maklumat yang boleh dipercayai kehilangan pesawat MH370,
MH 011 bermaksud Malaysia Hampeh hari ke 11.
sehingga ianya menjadi satu perkara pelik dan kelakar.
Pelik kerana penuh misteri dan helah kapal terbang pesawat tercanggih besar dan sofistikated lenyap tanpa dapat dikesan.
Hampeh kerana kenyataan yang berdolak dalik dan bercanggah dari pengeluar kenyataan yang berkuasa.
sehinggakan semalam sebuah akhbar Hongkong menggelar Malaysia penipu.
Hampeh juga kerana keselamatan negara kita begitu rapuh sehingga radar tentera yg mengesan objek asing meragukan tidak dipintas.
Hampeh juga kerana penuh teka teki dan seolah satu terjemahan berunsur permainan "Queen of the coin'
Lucu kerana kehebatan seorang paranormal (*bomoh) Agung yg ditertawakan rakyat seluruh dunia.
Ish lebih hebat lagi meuncul pasangan bomoh Indonesia dapat mengesan pesawat itu siap petunjuk latitudnya.
Ohhh aku pun bisa jadi ahli nujum juga.....apakata kalau nujum aku me rasakan pesawat itu sudah landing dengan selamat di K.Kinabalu atau Lahad Datu? itupun mungkin jugak kan? kerana negara luar pasti tak dapat kesan...lagipun pesawat jenis itu ada beberapa buah dimiliiki MAS siapa dapat perasan?
Heh...itu firasat aku yang mahu popular dan gelamor macm bohoh buaya tembaga tur....
Ketawa Mat · Top Commenter · University of ontahmano
Jeng..jengg..jenggg..
INGAT LAGI..??!!!
17 HARI SEBELUM KEJADIAN..
CO PILOT TELAH DI INTERVIEW OLEH RICHARD QUEST DARI CNN DIDALAM KOKPIT PESAWAT YG SAMA...!!!
KEBETULAN..????!!!
Sekadar INGATAN..
CNN YG PALING BERTUAH DPT MERAKAM TREJEDI 9/11 PADA HARI, TARIKH, MASA TEPAT PADA MASA KEJADIAN..
KEBETULAN..???
jeng..jenggg..jengggg...
17 HARI SEBELUM KEJADIAN..
CO PILOT TELAH DI INTERVIEW OLEH RICHARD QUEST DARI CNN DIDALAM KOKPIT PESAWAT YG SAMA...!!!
KEBETULAN..????!!!
Sekadar INGATAN..
CNN YG PALING BERTUAH DPT MERAKAM TREJEDI 9/11 PADA HARI, TARIKH, MASA TEPAT PADA MASA KEJADIAN..
KEBETULAN..???
jeng..jenggg..jengggg...
Whychy Soon · Top Commenter · Butterworth, Malaysiatak masuk akal kapten Zaharie seorang juruterbang berpengalaman dan pembantu kapten Fariz yang bakal melangsungkan perkahwinan boleh disaki oleh PDRM terlibat kehilangan pesawat.
Kenapa syarikat Boeing membisu dan tidak mendedahkan hasil siasatan kepincangan Boeing 777-200 spt yg berlaku tahun 2005 pnerbangan MAS dpd Perth ke KL? Pada kejadian tahun 2005 pesawat jenis yg sama alat Air Data Inertial Reference Unit (ADIRU) tidak berfungsi. Ini adalah alat yg menghantar data kpd computer pesawat & autopilot. Pesawat tiba-tiba melonjak ketinggian 3,000 kaki. Pesawat tidak terhempas tetapi hampir separuh penumpang memerlukan rawatan kritical. Boeing takut kehilangan perniagaan kpd Airbus.
Saya menjangkakan ADIRU juga tidak berfungsi di atas pesawat MH370 pada ketika salah seorang juruterbang mengaktifkan "Autopilot". Data kpd fungsi "Autopilot" sudah digodam mengakibatkan pesawat melonjak ke altitude 45,000 kaki spt dilaporkan radar TUDM. Boeing 777 tidak boleh terbang di paras ini. Penumpang dan krew hanya boleh bernafas selama 8 hingga 15 saat. Saya menjangkakan pada saat genting ini juruterbang berpengalaman kapten Zaharie mematikan "Autopilot" di dalam keadaan separuh sedar. Beliau memprogram data "waypoints" baru kpd system penerbangan pesawat Autopilot. Hanya juruterbang mahir berkebolehan memprogram semula data "Autopilot" yang tergodam. Saya kira penumpang dan krew termasuk juruterbang sudah tidak sedar diri dan pesawat terbang secara "Autopilot" berpandukan "waypoints" yang diketahui dan dimasukkan secara manual. Pesawat yg hilang dibeli dpd Boieng tahun 2002. Masalah ADIRU tidak berfungsi direkodkan tahun 2005.Yang paling menghairankan aku ialah, ` Apabila radar tentera mengesan kehadiran sebuah pesawat yang tidak diketahui dari mana, kenapa tiada tindakan diambil seperti bertaanyakan kepada pihak DCA, kalau DCA juga tak tahu, sepatutnya pihak tentera mengambil tindakan memintas pesawat tersebut dan pakas dia mendarat, ini boleh lepas bebas begitu sahaja'. Pe citer ni. Di mana kewibawaan tentera dalam mengawal kedaulatan negara kita?.Reply · 1 · Like · 9 hours ago
“Bagi para keluarga, saya faham setiap hari perasaan semakin terseksa. Saya faham kerana Malaysia juga kehilangan ‘anak-anaknya’. Ada 50 rakyat Malaysia dalam pesawat itu.
“Keutamaan kami pada sepanjang masa ialah mencari pesawat itu. Kami tidak akan menyembunyikan sebarang maklumat yang dapat membantu. Akan tetapi kami juga mempunyai tanggungjawab untuk tidak mendedahkan sebarang maklumat sehingga disahkan oleh pasukan penyiasat antarabangsa,” katanya dalam sidang media, di sini.
Katanya tanggungjawab itu bukan sahaja terhadap keluarga dan pasukan penyiasat, tetapi juga operasi mencari dan menyelamat kerana adalah satu perbuatan yang tidak bertanggungjawab untuk mengerahkan sejumlah besar aset hanya berasaskan maklumat yang tidak sah dan sahih.
“Sebaik sahaja wujud kemungkinan pesawat berpatah balik ke Selat Melaka, kami memperluas pencarian ke kawasan itu.
“Saya ingin mengulangi kenyataan pasukan penyiasat AS (Amerika Syarikat) berhubung keputusan itu: ‘berasaskan maklumat dan data yang diberi oleh pihak berkuasa Malaysia, pasukan AS berpandangan ada asas untuk pihak berkuasa Malaysia mengerahkan aset melakukan pencarian di sebelah barat Semenanjung Malaysia’,” katanya.
Hishammuddin berkata sebaik sahaja mereka mengesahkan dengan sahih maklumat terbaharu daripada satelit berhubung lokasi terakhir pesawat yang diketahui, mereka menyusun semula usaha pencarian di koridor utara dan selatan seperti yang diumum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.
Dalam tempoh 48 jam yang lalu, beliau berkata Malaysia mengusahakan keperluan diplomatik, teknikal dan logistik berhubung pencarian MH370 dan terus mengetuai penyelarasan keseluruhan usaha mencari itu.
Beliau berkata bilangan negara yang terbabit dalam misi mencari dan menyelamat itu telah bertambah kepada 26 negara.
“Dalam tempoh 24 jam yang lalu Perdana Menteri telah berhubung dengan Perdana Menteri Australia (Tony Abbott) dan Perdana Menteri China (Le Keqiang). Kementerian Luar Malaysia telah menghantar nota diplomatik kepada semua negara yang terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat.
“Ini meliputi dua kumpulan, pertama negara-negara di koridor pencarian dan kedua, negara yang kita dapatkan bantuan serta kepakaran,” kata Hishammuddin.
Bagi negara di kedua-dua koridor pencarian, Hishammuddin berkata Malaysia meminta maklumat radar dan satelit serta aset-aset khusus bagi operasi mencari dan menyelamat.
“Kita meminta mereka berkongsi pelan tindakan mencari dan menyelamat meliputi udara, laut dan darat dengan Pusat Koordinasi Menyelamat di Malaysia supaya kita boleh menyelaraskan usaha mencari.
“Kita meminta agar dimaklumkan perkembangan terkini termasuk laporan harian mengenai kedua-dua aktiviti pencarian dan perincian sebarang maklumat yang diperlukan oleh Malaysia,” katanya.
Sebagai pihak berkuasa penyelaras, Malaysia mengumpulkan semua maklumat sebagai sebahagian daripada operasi mencari dan menyelamat serta tidak boleh mendedahkan maklumat daripada negara-negara tertentu.
Hishammuddin berkata operasi mencari dan menyelamat di koridor utara dan selatan sudah bermula, melibatkan inisiatif awal Malaysia, Australia, China, Indonesia dan Kazakhstan.
"Tentera Udara Diraja Malaysia dan Tentera Laut Diraja Malaysia sudah mengerahkan aset ke koridor selatan. Dua kapal dikerahkan iaitu kapal peronda luar pesisir KD Kelantan dan KD Selangor. Kerahan ini turut melibatkan helikopter Super Lynx yang boleh beroperasi dari kedua-dua kapal.
“Australia mengerahkan pesawat P-3 Orion ke Kepulauan Cocos dan Krismas. Hari ini Perdana Menteri Australia mengesahkan Australia akan menghantar tambahan dua lagi pesawat P-3 Orion dan sebuah C-130 Hercules. Pesawat P-8 Poseidon AS akan terbang ke Perth hari ini bagi membantu pencarian,” katanya.
Beliau berkata semalam, pakar dari Jabatan Penerbangan Awam China menyertai pasukan penyiasat manakala pegawai dari Pejabat Siasatan dan Analisis untuk Keselamatan Penerbangan Awam Perancis pula hari ini.
Penerbangan MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 kru, hilang kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 12.41 pagi, 8 Mac lepas. Pesawat sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama - Umno-online.