Thursday 4 August 2011

penyelewengan dalam Persekutuan Pengakap Malaysia, hutang RM 350ribu


Persekutuan Pengakap Malaysia (PPM) mengalami masaalah kewangan  defisit perbelanjaan RM350,000 - dipercayai buat pertama kali wujud dalam pertubuhan beusia satu abad ini. 
PPM kini diketuai oleh bekas Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Dr Shafie Mohd Salleh. PPM terletak di bawah penyeliaan Kementerian Belia dan Sukan. 


“Ini kali pertama situasi seperti ini berlaku, ia sungguh menyedihkan dan mengecewakan... bagaimana ia boleh berlaku? Ada yang tidak kena dalam pengurusan,” kata  Ketua Setiausaha Eksekutif PPM Mohd Zaki Nurud-Din @ Nordin. Mengulas perkara tersebut,  berkata, ini kali pertama PPM berhadapan dengan situasi sedemikian meskipun mempunyai harta dalam bentuk bangunan dan tanah khususnya di Lembah Klang.


“Saya dapati ini tidak sepatutnya berlaku, nampaknya kepimpinan PPM sekarang boros... boros dalam perbelanjaan. Saya dimaklumkan program yang dijalankan melibatkan kunjungan ke luar adalah membazir, boros,” kata bekas Ketua Pesuruhjaya Pengakap Negara Datuk Dr Kamarudin Kachar.

PPM merupakan satu pertubuhan beruniform sukarela para belia dan beliawanis dan ia sebahagian daripada pertubuhan kepengakapan global iaitu Persekutuan Pengakap Sedunia.
Ia bergerak di bawah Akta Persekutuan Pengakap Malaysia 1968. Sehingga kini, hanya PPM satu-satunya pertubuhan seumpamanya yang dikuatkuasakan melalui akta digubal Parlimen.
PP kini ia dianggotai kira-kira 80,000 ahli di seluruh negara.
“Oleh kerana persekutuan ini ditubuhkan di bawah satu akta Parlimen, soal kewangan seharusnya diuruskan dengan baik. Bagi tujuan itu, saya berharap Kementerian Belia dan Sukan, SPRM dan polis menyiasat perkara ini agar ia tidak menjadi semakin serius,” kata beliau.
“Setiap ahli membayar yuran RM5, bermakna ia mampu mengutip yuran dalam jumlah besar, walaupun ditolak dengan peruntukan kepada cawangan, ibu pejabat masih ada lebihan.
“Ia juga mengutip sewa dan juga geran kerajaan. Jadi, ke mana perginya wang ini?” kata Kamarudin yang juga Presiden Persatuan Pemikir Profesional Melayu.


tambah panas

Followers