There was an error in this gadget

Saturday, 21 December 2013

Aiman Hakim bercinta dengan Nur Fatiha?


               Aiman Hakim                                                                 Fathia Latiff

"Ya, kami sudah bertemu keluarga masing-masing dan dia adalah wanita pertama yang saya bawa bertemu dengan keluarga saya.
"Sebelum ada apa-apa ikatan yang sah, hubungan kami tetap dianggap sebagai kawan sahaja dan biarlah mengenai perasaan itu antara kami sahaja yang mengetahuinya," kata Aiman Hakim mengenai status hubungan dengan pelakon jelita Nur Fatiha.

Friday, 20 December 2013

amiruddin cerai isteri kerana adiputra

"Saya telah menceraikan isteri saya dengan talak satu pada Khamis (semalam) pukul 4.30 pagi di kediaman kami.
"Keputusan ini tidak terburu-buru sebaliknya kami telah membuat perbincangan untuk kebaikan bersama,kata Amirrudin.
Amiruddin berkata, dia membuat keputusan itu selepas merasakan tidak mampu mengharungi kes skandal tersebut selain untuk kebaikan mereka bersama.
 Amiruddin Othman, 56, iaitu suami kepada Noraida Abd. Mutalib, 29, wanita yang dikaitkan mempunyai skandal dengan Adi Putra 

Thursday, 19 December 2013

linda onn bakal kahwin dgn kerabat raja


Linda atau nama sebenarnya, Rozlinda Onn, 36,mengesahkan bakal mengakhiri zaman solonya dengan seorang kerabat diraja pada 27 Disember ini.Penyampai radio Suria FM itu dikatakan akan mengadakan majlis bersejarah tersebut secara sederhana dan hanya menjemput sahabat handai dan ahli keluarga terdekat sahaja bagi menghadirinya manakala majlis resepsinya pula akan diadakan di Kuala Lumpur.
Dia juga enggan memberitahu dari negeri manakah kerabat tersebut berasal.

Wednesday, 18 December 2013

ALFATIHAH AZEAN IRDAWATY KEMBALI KERAHMATULLAH


Pengarang hiburan Berita Harian, Hanizam Abdullah atau dikenali sebagai Kak Cham menerusi Twitternya sebentar tadi mengesahkan kematian pelkon tyerkenal Azean Irdawaty.

Allahyarham menderita sejak lima tahun lalu akibat penyakit tumor dan lymphedema yang dihidapinya.

Difahamkan, pelakon itu meninggal dunia kira-kira jam 8.30 malam di depan suaminya. Khairil Anwar dan juga anak-anak.


PRIMODANA  filem Melayu, Azean Irdawaty, 63 tahun meninggal dunia di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) Petaling Jaya Selangor malam tadi.

Monday, 16 December 2013

Amaran Hujan lebat di Pantai timur bakal banjir lagi kali ke 3

Berita Nasional Malaysia (Bernama) dipetik melaporkan:
Pengarah Pusat Cuaca Nasional, Jabatan Meteorologi Malaysia Muhammad Helmi Abdullah ketika dihubungi Bernama berkata ia dijangka disertai air pasang besar dan tiupan angin kencang di Laut China Selatan.

Beliau mengulas lanjut mengenai kenyataan media jabatan itu yang menyatakan hujan lebat itu boleh menyebabkan banjir di kawasan berkedudukan rendah.

Antara kawasan yang terlibat di Terengganu ialah Dungun dan Kemaman, di Pahang – Kuantan, Pekan dan Rompin, manakala di Johor – Segamat dan Mersing.

Berhubung kejadian banjir di tiga negeri itu termasuk Kelantan baru-baru ini, Muhammad Helmi berkata antara faktornya adalah curahan hujan yang tinggi dalam tempoh singkat.

Katanya bacaan jumlah hujan yang dicatatkan di Kuantan adalah antara yang tertinggi pernah direkodkan iaitu lebih 300 milimeter sehari, pada 2 Dis lepas.

"Bagaimanapun, sukar untuk kita mengaitkan episod hujan lebat ini dengan perubahan iklim. Tetapi para saintis mengakui ia disebabkan pertambahan kejadian cuaca ekstrem," kata Muhammad Helmi.

Bernama

Sunday, 15 December 2013

Dahlah petrol naik..tol pun naik jugak? Adoi...mamposlah macam ni...

Kalau lah macam ni jadi anak derhakalah aku...mana tidak nya nak balik kampong tengok mak bapak pun tak boleh...mamposlah macam ni....

Kenaikan kadar tol yang dijangka berlaku tahun hadapan tidak dapat dielakkan memandangkan perkara itu terkandung dalam perjanjian konsesi antara kerajaan dan syarikat konsesi lebuh raya. 
    
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata telah tiba masanya untuk kadar tol dinaikkan, memandangkan perjanjian konsesi menyatakan kadar itu perlu disemak dan dinaikkan pada 2011.  
    
"Bagaimanapun kadar itu tidak dinaikkan dan kerajaan membelanjakan RM400 juta untuk membayar pampasan untuk mengekalkan kadar sedia ada, yang boleh digunakan untuk perkara lain. 
    
"Telah tiba masanya untuk mengotakan perjanjan yang telah dipersetujui," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah pertandingan mewarna dan melukis sambutan ulang tahun ke-50 Bangunan Parlimen di dataran Parlimen di ibunegara hari ini. 
    
Abdul Wahid juga memberitahu kenaikan itu pada tahun hadapan, dapat mengelakkan daripada berlakunya peningkatan secara mendadak yang lebih membebankan rakyat, apabila masa untuk menyemak semula kadar baru tiba. 
    
"Kenaikan tol juga bersikap adil pada pembayar cukai, kerana pampasan dibayar menggunakan wang cukai, sedangkan lebuh raya adalah laluan alternatif yang tidak semua pembayar cukai guna setiap hari," katanya. 
     
Desas-desus mengenai kenaikan tol bermula ekoran kenyataan Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof bahawa terdapat semakan semula kadar tol pada tahun hadapan dari segi perjanjian antara kerajaan dengan syarikat konsesi lebuh raya.
    
Sebuah akhbar pula melaporkan kenaikan kadar itu dijangka berlaku antara 30 sen sehingga RM1, tetapi tidak menyatakan untuk jarak perjalanan sejauh mana. 
    
Terdapat 13 lebuh raya yang terlibat dalam semakan semula kadar tol itu. 
    
Sementara itu, Abdul Wahid dalam ucapannya berkata sambutan yang julung kalinya diadakan itu dapat membuka pintu Parlimen kepada orang awam untuk melihat dengan lebih dekat keunikan seni bina bangunan itu yang merupakan salah satu ikon ibu negara.   
    
"Sambutan ini juga dapat membetulkan persepsi masyarakat bahawa Parlimen adalah kawasan larangan, sedangkan ia boleh dilawat jika dibuat surat permohonan atau melalui acara seperti ini," katanya. 
    
- Bernama

Thursday, 12 December 2013

ERMA FATIMA TERUS TUNJUK EGO

Erma FatimaUntuk apa pengarah terkenal Erma Fatima terus tunjuk keras kepala? Adakah ini menunjukkan lagak beliau....menjelekkan dan menjengkelkan. 

Satu laporan berita Sinar Harian memberitakan: 
KALI ini menggunakan wang berbentuk RM1 pula. Drama bayar saman ke atas pelakon Rabecca Nur Islam (Becca) oleh pengarah drama Dejavu Di Kinabalu nampaknya tak ada kesudahan.

Sebelum ini Erma membayar wang tuntutan Becca yang berjumlah RM11, 200 menggunakan wang syiling 5 sen dan senaskhah al-Quran.

Becca yang tidak berpuas hati dengan bayaran mengunakan syiling 5 sen telah memulangkan duit itu.

Namun Erma nampaknya tidak mahu mengalah dalam isu ini membayar kembali kepada Becca dengan menggunakan wang RM1 pula.

Becca menerusi Instagram miliknya bagaimanapun mengucapkan terima kasih kepada Erma.

"... tidak mengapa jika cara itu dapat boleh memuaskan si hati insan bernama Fatimah Rahmad.

"Terima kasih yang tak terhingga kepada Puan Fatimah Rahmad, ALLAH SWT sahaja yang dapat membalas kebaikan mahupun keburukan," tulis Becca di laman sosial miliknya.

Untuk rekod, saman itu adalah kerana kegagalan pihak produksi melunaskan baki bayaran untuk drama Dejavu Di Kinabalu yang dibintangi Becca.

Kes itu yang dibawa ke mahkamah kemudiannya memihak kepada Becca dan Erma diarah untuk membayar baki berjumlah RM11, 200.

Monday, 2 December 2013

takrif letrik bakal naik 15% mulai 1 Jan tahun depan

 Tarif elektrik akan naik sebanyak 15 % bagi Semenanjung Malaysia dan 17 % bagi Sabah dan Labuan mulai tahun hadapan, kata Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Dr Maximus Johnity Ongkili.
"Purata tarif elektrik di Semenanjung Malaysia akan naik sebanyak 4.99 sen bagi satu kilowatt (KWJ) atau 14.89% daripada kadar purata semasa daripada 33.54sen/kWh kepada 38.53 sen/kWh.
"Bagi Sabah dan Labuan, purata tarif elektrik akan naik sebanyak 5.0 sen setiap KWJ atau 16.9 %, daripada 34.52 sen setiap KWJ kepada 29.52 sen per Kwh," katanya pada sidang media di lobi Parlimen pada Isnin.
Bagaimanapun Sarawak tidak akan terjejas dengan kadar terbaru yang akan berkuatkuasa mulai 1 Januari 2014, katanya.
Bagaimanapun, 70.67 peratus atau 4.56 juta daripada keseluruhan 6.45 juta pengguna domestik di Semenanjung dan 62 peratus atau 260,000 daripada 418,000 pengguna domestik di Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan, yang menggunakan elektrik pada kadar 300 KWJ dan ke bawah, tidak terlibat dengan semakan itu.
Ketika mengumumkan semakan itu di Parlimen, Ongkili berkata kerajaan akan terus membantu dengan memberikan rebat kepada pengguna yang bil elektriknya berjumlah RM20 dan ke bawah sehingga 31 Disember 2014.
"Ekoran pelaksanaan tarif baharu ini, kerajaan masih menanggung subsidi melalui pelepasan hasil perolehan gas asli sebanyak RM14 bilion setahun bagi pengguna elektrik di Semananjung Malaysia, dengan RM2.4 bilion setahun khusus oleh pengguna domestik kurang daripada 300 KWJ sebulan.
"Bagi Sabah dan dan Wilayah Persekutaan Labuan, subsidi yang ditanggung kerajaan sebanyak RM570 juta setahun, dengan RM155 juta setahun untuk kategori pengguna yang sama," katanya.
Selaras penyelarasan kadar purata tarif elektrik daripada 33.54 sen/KWJ kepada 38.53 sen/KWJ, beliau berkata kerajaan akan menyelaraskan semula tarif elektrik yang melibatkan pengguna domestik, komersil dan industri.
"Bagi pengguna domestik, purata tarif akan dinaikkan kepada 31.66 sen/KWJ daripada 28.63 sen/KWJ iatu penyelarasan sebanyak 1.21 sen/KWJ (3.03 peratus).
Purata tarif komersil akan dinaikkan kepada 47.92 sen/KWJ daripada 41.01 sen /KWJ iatu penyelarasan sebanyak 6.91 sen/KWJ (16.85 peratus)," katanya.
"Bagi tarif industri, kadarnya dinaikkan kepada 36.15 sen/KWJ iatu penyelarasan sebanyak 5.21 sen/KWJ (16.85 peratus) daripada 30.94 sen /KWJ," katanya.Dr Maximus berkata peningkatan itu melibatkan empat komponen. "Ini termasuk kesan penyelarasan harga gas domestik, daripada RM13.70 MMBtu kepada RM15.20/MMBtu ke atas tarif elektrik sebanyak 1.52 peratus atau 0.51 sen/KWJIni juga melibatkan kesan penetapan harga gas asli cecair (LNG) yang diimport pada harga RM41.68/mmBtu ke atas tarif elektrik sebanyak 10.17 peratus atau 3.41 sen KWJ," katanya.
Selain itu, Ongkili berkata kesan penyelarasan harga arang batu daripada AS$85 metrik tan kepada AS$87.5 metrik tan ke atas tarif elektrik adalah sebanyak 0.51 peratus atau 0.17 sen/KWJ.
"Semakan tarif asas TNB iatu kenaikkan sebanyak 2.69 peratus atau 0.90 sen KWJ daripada kadar purata tarif semasa.
"Tarif asas tenaga ini akan dikawal selia melalui mekanisme insentif berasaskan peraturan (IBR) oleh Suruhanjaya TenagaBagi mengukuhkan kewangan negara dan ke arah penetapan harga gas berasaskan mekanisme harga pasaran, usaha rasionalisasi subsidi merupakan langkah yang perlu diteruskan oleh kerajaan," katanya.
Di samping itu, Ongkili berkata kerajaan juga perlu memastikan syarikat utiliti mampu menampung peningkatan kos pembekalan elektrik dan mempertingkat pelaburan untuk menyediakan infrastruktur dan operasi pembekalan elektrik yang lebih baik.
Beliau berkata ekoran pelaksanaan tarif baharu ini, kerajaan masih perlu menanggung RM14 bilion subsidi setahun melalui pelepasan hasil perolehan gas asli ke atas semua pengguna elektrik di Semenanjung Malaysia, termasuk RM2.4 bilion setahun untuk pengguna domestik kurang daripada 300 KWJ sebulan.
Bagi Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan, subsidi yang ditanggung kerajaan sebanyak RM570 juta setahun, termasuk RM155 juta setahun untuk kategori pengguna yang sama," kata Ongkili.
Selaras dengan penyelarasan kadar purata tarif elektrik daripada 33.54 sen/KWJ kepada 38.53 sen/KWJ, beliau berkata kerajaan akan menyelaraskan semula tarif elektrik yang melibatkan pengguna domestik, komersil dan industri. "Bagi pengguna domestik, purata tarif akan dinaikkan kepada 31.66 sen/KWJ daripada 28.63 sen/KWJ iaitu penyelarasan sebanyak 1.21 sen/KWJ (3.03 peratus).
Purata tarif komersil akan dinaikkan kepada 47.92 sen/KWJ daripada 41.01 sen /KWJ iaitu penyelarasan sebanyak 6.91 sen/KWJ (16.85 peratus), manakala bagi tarif industri, ia dinaikkan kepada 36.15 sen/KWJ atau 5.21 sen/KWJ (16.85 peratus) daripada 30.94 sen /KWJ," kata Ongkili.
Beliau berkata peningkatan itu melibatkan empat komponen termasuk kesan penyelarasan harga gas domestik daripada RM13.70 juta MMBtu kepada RM15.20/MMBtu ke atas tarif elektrik sebanyak 1.52 peratus atau 0.51 sen/KWJ.
Ini juga melibatkan kesan penetapan harga gas asli cecair (LNG) yang diimport pada harga RM41.68/mmBtu ke atas tarif elektrik sebanyak 10.17 peratus atau 3.41 sen KWJ," katanya.
Selain itu, Ongkili berkata ia juga disebabkan oleh penyelarasan harga arang batu daripada AS$85 metrik tan kepada AS$87.5 metrik tan ke atas tarif elektrik sebanyak 0.51 peratus atau 0.17 sen/KWJ "Semakan tarif asas TNB itu melibatkan kenaikan sebanyak 2.69 peratus atau 0.90 sen KWJ daripada kadar purata tarif semasa. Tarif asas tenaga ini akan dikawal selia melalui mekanisme insentif berasaskan peraturan (IBR) oleh Suruhanjaya Tenaga.
Bagi mengukuhkan kewangan negara dan ke arah penetapan harga gas berasaskan mekanisme harga pasaran, usaha rasionalisasi subsidi merupakan langkah yang perlu diteruskan oleh kerajaan," kata Ongkili.
Di samping itu, beliau berkata kerajaan juga perlu memastikan syarikat utiliti mampu menampung peningkatan kos pembekalan elektrik dan mempertingkat pelaburan untuk menyediakan infrastruktur dan operasi pembekalan elektrik yang lebih baik.

Sunday, 24 November 2013

Sultan Johor titah cuti hujung minggu pada Jumaat dan Sabtu mulai 1 Januari

Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bertitah mengumumkan perubahan cuti hujung minggu Johor ditukar pada hari Jumaat dan Sabtu berkuatkuasa 1 Januari 2014 pada Majlis Pengurniaan Darjah dan Pingat sempena Ulangtahun Hari Keputeraan Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Muar Johor pada Sabtu. Turut kelihatan Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim (kanan).-Foto BERNAMA
 Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menitahkan cuti hujung minggu negeri Johor ditukar kepada Jumaat dan Sabtu.
Baginda bertitah, pertukaran itu berkuatkuasa 1 Januari tahun depan bagi memudahkan rakyat negeri ini beribadat dengan tenang.
Keputusan yang telah dijangkakan itu diumumkan pada Sabtu sempena dengan hari keputeraan baginda yang ke-55.
"Keputusan ini dibuat ekoran maklum balas daripada beberapa pihak bagi memudahkan orang Islam menunaikan solat Jumaat dengan tenang pada hari Jumaat," titah baginda ketika berucap pada majlis yang diadakan di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim di bandar diraja, Muar.
Baginda bertitah hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan keberkatan hari itu hendaklah diambil peluang oleh umat Islam untuk memperbanyakkan amalan yang dituntut dan disunatkan.

Zed Zaidi diisytihar Presiden Seniman tidak sah oleh Mahkamah Tinggi

Pada Khamis lalu, Pesuruhjaya Kehakiman, Mahkamah Tinggi di sini Rosilah Yop memutuskan apa-apa pemilihan ahli jawatankuasa Persatuan Seniman yang dibuat dalam Mesyuarat Agung Ke-14 yang diadakan 26 Mei 2012 di Dataran Karyawan Finas, di sini, adalah terbatal dan tidak sah.
Rosilah turut memerintahkan defendan kedua hingga keempat iaitu bekas presiden persatuan itu Haron Aminar Rashid Salim (Harun Salim Bachik), Omar Kamarudin (Yusof Kelana) dan Wafa A.Kadir membayar ganti rugi khas sebanyak RM56,000 berhubung pembelian hartanah di Setiawangsa kepada Persatuan Seniman.
Turut dinamakan sebagai defendan ialah Rozaidi Jamil (Zed Zaidi), Elyas Ismail, Syed Ahmad Nahar Syed Mokhtar (Sean) dan Zaharudin Wahab (Den Wahab).
Beliau juga turut memerintahkan ketujuh-tujuh defendan berkenaan membayar kos tindakan sebanyak RM60,000 kepada pihak plaintif.
Pada 25 Januari lepas lima artis veteran telah memfailkan saman terhadap persatuan itu termasuk pemimpin-pemimpinnya bagi mendapatkan perintah mahkamah untuk mengisytiharkan AGM ke 14 persatuan berkenaan tidak sah kerana disyaki berlaku penyelewengan dan beberapa perkara termasuk pemalsuan pindaan undang-undang.
Lima artis veteran berkenaan yang dinamakan sebagai plaintif ialah Abu Bakar Omar, Sahlan Sudiran (Sahlan), Roslinda Buang, Mior Ahmat Zaudi Mior Ali dan Datuk Abdullah Sani.bekas Presiden Persatuan Seniman Malaysia (Seniman) Zed Zaidi yang terpaksa akur jawatannya telah gugur selepas Mahkamah Tinggi di sini Khamis lalu memutuskan semua ahli jawatankuasa persatuan berkenaan tidak sah.
Zed atau nama sebenarnya Rozaidi Abdul Jamil, 33, berkata, kesilapan yang dilakukan oleh pasukan pemimpin Seniman sebelumnya adalah satu perkara yang amat menyedihkan kerana ia turut mengheret kepimpinan terbaharu dalam kemelut tersebut sehingga peranan mereka dibatalkan.

Monday, 18 November 2013

DANGA BAY BERHANTU KERANA VILLA NABILLA TELAN 23 KANAK-KANAK?


Pintu masuk ke Villa Nabila.
Baru-baru ini, portal pelancongan yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS), Expedia menyenaraikan Danga Bay sebagai antara lima destinasi berhantu di Malaysia kerana lokasi Villa Nabila.
Banglo itu terletak di atas bukit yang menghadap Selat Johor.
Terdapat beberapa versi bagaimana banglo berusia 40 tahun itu mendapat namanya termasuk kisah pembunuhan keluarga Caucasian kaya yang pernah tinggal di situ.
Versi lain mendedahkan bagaimana pembantu rumah merupakan dalang pembunuhan itu dan membunuh keluarga tersebut termasuk seorang anak perempuan bernama Nabila dan mayatnya ditanam di suatu lokasi dekat kawasan banglo tersebut.
Salah satu cerita yang menarik perhatian adalah ahli keluarga tersebut dibunuh oleh dua lelaki yang diupah oleh saudara mereka kerana sikap tamak.
 Laporan mengenai kehilangan seramai 23 orang kanak-kanak di banglo berhantu, Villa Nabila yang tersebar di media sosial adalah tidak benar.
Timbalan ketua Polis Johor Bahru Selatan, Supritendan Abdul Samad Salleh berkata, polis hanya menerima satu laporan mengenai seorang remaja lelaki berusia 16 tahun yang hilang sejak Sabtu lalu dan kononnya dilihat memasuki villa tersebut.
"Ia hanya khabar angin. Saya menasihati orang ramai supaya tidak mempercayainya dan berhenti menyebarkan khabar angin itu," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Khabar angin tersebar di Internet mengenai sekumpulan kanak-kanak bermain di rumah tinggalan itu dilaporkan hilang.

Friday, 15 November 2013

DJ HOTFM FAIZAL ISMAIL LETAK JAWATAN

"Saya berhenti bukan kerana ada masalah dalaman dengan pihak pengurusan tapi saya memang nekad untuk berhenti daripada tugasan rutin sebagai penyampai radio.
: Penyampai radio Hot FM iaitu Faizal Ismail tuduhan peletakan jawatannya yang diumumkan secara mengejut sebelum ini disebabkan menghadapi krisis dengan pihak pengurusan stesen radio berkenaan.
Faizal atau nama sebenar Mohd Faizal Ismail, 37, berkata, peletakan jawatan itu merupakan satu keputusan untuk dia menumpukan perhatian terhadap perniagaan yang diceburinya.
Tambah Faizal, dia ingin menumpukan perhatian sepenuhnya terhadap syarikat produksi FBI Entertainment yang baru ditubuhkannya sejak dua bulan lalu.
Dalam pada itu, dia juga sedang dalam proses untuk membuka sebuah kedai motosikal hasil usaha sama dengan sebuah syarikat permotoran.
"Saya mahu cuba bidang lain terutamanya dalam penerbitan program-program untuk televisyen dan penganjuran majlis.
"Saya rasa sudah sampai masa untuk saya berhenti dan cuba perkara baharu. Saya tidak mahu menjadi penyampai radio untuk selama-lamanya.

Thursday, 14 November 2013

MBSA sudah kena jolok...Ada masyuk????

Sebuah restoran di Kota Kemuning Shah Alam sungguh meriah pada malam hari. Restoren ini khabarnya milik orang melayu namun dikendalikan oleh orang Siam.
Huh...sampai nak parking pun tiada tempat dah. Manakan tidak  tempat parking habis semua dikongker restoren tersebut. Beberapa petak parking penuh dengan kerusi meja...Amboi...hebat nampak.
Ni ha...MBSA tido ka?perut kenyang fulus masyuk..tidolah tutup mata apedehal?

Thursday, 7 November 2013

Agen Zionist Yahudi Israel muncul di Jalan Kebun

Pencerobohan sempadan ala Israel menindas Palestine dilakukan oleh PPD Kelang.
Ada masyuk?
Tanah jiran diceroboh tanpa pengesahan sempadan oleh Pentadbir tanah. Hanya mengikut juruukur yang dilantik oleh kontraktor tender projek mendirikan pagar.
PPD pejabat Pelajaran Daerah Kelang umpama Israel!. membuat sempadan sendiri?
Kenapa tak ikut batu sempadan?
Kenapa dirikan pagar sebelum disahkan oleh Pentadbir Tanah Daerah Kelang?
Tender ini ada unsur rasuah?
Hanya sebualan tender dibuka sudah terus buat kerja tanpa surat aku terima?
Bantahan pemilik tanah  bersebelahan mengenai garis sempadan (my point of view)
tidak diendahkan!















Sempadan yang diceroboh PPD Israel..mendirikan pagar dahulu sebelum ada kepastian.Kepala hotak bingai!
melayu yang berjiwa Israel...Takbir Alahuakbar.
Tanah ini asal tok nenek yang mebuka kampong ini. Suka hati mak bapak dia alih sempadan. PPD yang bejat!
Kami tidak berdiam diri!......demikianlah rungut pemilik tanah lot3615 kg batu 7 jalan kebun kelang kepada admin Blogterhot mengadu pencerobohan tanah yang dilakukan oleh PPD kelang pada sempadan tanahnya.

Wednesday, 6 November 2013

Remaja Ditemui Mati, Bermain Komputer Tanpa Henti

p.pinang: Seorang remaja, dipercayai bermain permainan komputer secara berterusan selama lebih 15 jam ditemui telah meninggal dunia dalam keadaan terlantar pada peralatan itu di biliknya di Bandar Baru Air Itam pada Isnin.
Ong Yee Haw, 23, yang keluar dari rumah untuk ke kafe siber pada Ahad petang, hanya pulang ke rumah pada kira-kira pukul 1 petang hari berikutnya.
Difahamkan bahawa dia pulang ke rumah dan terus bermain menggunakan komputernya di biliknya, di mana dia ditemui telah meninggal dunia oleh bapa saudaranya yang mahu memeriksa keadaannya pada kira-kira pukul 4 petang.
Ibu Ong, Chew Qun Juan, 62, berkata bahawa anak lelaki tunggalnya itu begitu ketagih dengan permainan komputer sejak dia berhenti kerja di sebuah restoran lima bulan lalu, selepas dia terlibat dalam satu kemalangan motosikal.
"Dia mengalami kecederaan di tangan kanannya dan berhenti kerja selepas itu.
"Saya telah mengingatkan dia berulang kali untuk tidak menghabiskan masa yang terlalu lama dengan bermain komputer tetapi dia tidak pernah dengar nasihat saya," katanya di bilik mayat Hospital Pulau Pinang pada Selasa.
Upacara persemadian Ong akan dilakukan di krematorium Batu Gantung.

Friday, 25 October 2013

GST diperkenalkan oleh kerajaan

Cukai barangan dan perkhidmatan (GST) 
Kerajaan akan memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada kadar 6 peratus bermula 2015 dan memansuhkan cukai jualan dan perkhidmatan.
Kadar ini, yang akan berkuatkuasa 1 April 2015, lebih rendah berbanding kadar 7 peratus yang dijangka banyak pihak. 

Najib ketika mengumumkannya berkata, sesetengah pihak mengambil kesempatan dengan mengelirukan orang ramai
terhadap kefahaman GST. Mereka mengatakan apabila GST dilaksanakan, kononnya, semua harga barang akan melambung naik.
"Lebih 160 buah negara di dunia telah pun melaksanakan GST. Ini menunjukkan bahawa GST adalah satu sistem percukaian yang terbaik setakat ini dan terbukti berkesan," katanya. 

Barangan yang dikecualikan GST termasuk beras, gula, minyak masak, kacang dal, cili, herba, ikan kering, cencalok, budu, belacan, air paip, elektrik (sebahagian), perkhidmatan kerajaan, pengangkutan awam(bas, LRT, feri, tol) dan penjualan, pembelian atau penyewaan hartanah.

Cameron Highlands selamatkah untuk bercuti pada cuti sekolah nanti?

Cameron HighlandsBerita tragedi pembukaan empangan Sultan Abu Bakar di Ringlet yang mengakibatkan kematian tiga jiwa amat mengejutkan. Takziah buat keluarga dan waris mangsa kejadian.
Meskipun tidak ada sesiapa mempersoalkan keperluan untuk menghalang empangan tersebut daripada pecah dan mengakibatkan kesan yang amat buruk, kami amat runsing dengan prosedur yang digunapakai bagi melepaskan air empangan tersebut
.Adakah amaran sewajar dan secukupnya diberikan kepada mereka yang hampir pasti menerima kesan daripada pelepasan terbabit? Apakah langkah keselamatan lain yang diambil bagi memastikan mudarat daripada situasi demikian berada pada kadar minima?
Kami memuji usaha dan gerak kerja oleh pasukan bomba dan penyelamat.
Tetapi siapa yang sebenarnya mempunyai autoriti untuk mengarahkan pelepasan dan kenapa pihak yang berkuasa itu menanti sehingga tengah malam sebelum membunyikan isyarat amaran? Mereka yang bertanggungjawab mesti memberikan penjelasan kepada orang ramai.
Mohamed Azmin Ali
Timbalan Presiden KEADILAN

Tuesday, 8 October 2013

ribuan ikus menyerang Hospital Kota Bahru

 Kebanjiran tikus yang menyerang Hospital Universiti Sains Malaysia di sini menyebabkan pihak pengurusan tidak dapat berbuat apa-apa akibat dengan masalah tersebut.
Pesakit bercakap kepada The Star mengenai pengalaman mereka mengenai haiwan yang sering dijumpai di bangunan dan wad 12 di Kubang Kerian di sini.
Haiwan ini sering dilihat mencari makanan di bilik makanan, bawah katil tanpa menghiraukan kehadiran manusia di sekeliling merkea.
Hospital yang dibina pada 1983 ini, mengalami masalah kebanjiran haiwan perosak ini sejak 10 tahun lalu.
Kedai makanan yang terletak kira-kira 30 meter menjadi tempat pembiakan tikus yang kemudian berhijrah ke hospital melalui laluan bawah tanah dan paip kumbahan.
Yang menjadi persoalannya adalah mengapa sejak sekian lama masalah itu timbul pihak pengurusan hospital masih belum dapat mengatasinya.
Bagi seorang ibu yang mempunyai anak yang mengalami masalah kerosakan otak dia menyifatkan masalah tersebut tiada berpenghujungnya.
"Saya meninggalkan keropok di meja sebelah katil anak saya ketika hendak pergi ke tandas dan sebaik sahaja saya kembali, ia telah tiada.
"Pada mulanya saya fikir ada orang lain telah mengambilnya namun pada waktu malam saya nampak tikus bergerak aktif di bawah katil.
"Saya telah memaklumkan perkara ini kepada jururawat dan doktor namun saya diberitahu masalah tersebut adalah perkara biasa dan semua orang telah biasa dengannya," katanya yang juga seorang suri rumah.
Dia juga sering mendengar bunyi bising di bahagian atas siling pada waktu malam yang mungkin disebabkan oleh bunyi tikus bergaduh.
Suri rumah, yang enggan dikenali itu berkata, dia sering melihat tikus menghidu topeng plastik oksigen anaknya dan akhirnya dia terpaksa meminta jururawat menukar topeng baru untuk anaknya.
Seorang lagi makcik kepada bayi berusia 11 bulan yang dimasukkan ke hospital kerana pnemonia berkata dia melihat tikus baring di atas kerusi, katil bayi dan di atas lantai.
Wanita yang enggan dikenali itu berkata: "Saya telah memberitahu doktor mengenai perkara ini dan mereka yang ketawa dan memaklumkan kepada saya, tikus di wad ini ibarat haiwan peliharaan."
Pakar kawalan serangga perosak yang mempunyai pengalaman selama 30 tahun, Ang Tan Loong berkata tikus yang membiak di hospital berkenaan mungkin daripada keluarga Muculus atau tikus rumah.
Beliau menambah tidak mungkin hospital berkenan dibanjiri dengan tikus betung atau Rattus Novegicus.
Keranan keluarga ratus adalah tikus tanah.
Ang berkata formula pengiraan secara kasar mengenai populasi tikus rumah di sesuatu tempat ialah darab dengan 10 bagi setiap ekor tikus yang dilihat.
"Tikus rumah mempunyai jangka hayat selamat lima tahun dan tikus betina boleh menghasilkan empat ekor anak tikus dalam tempoh empat bulan," kata Ang.
Ang berkata tikus betung boleh melakukan kemusnahan pada sistem pendawaian elektrik, sistem penghawa dingin selain menyebarkan penyakit leptospirosis melalui air kencingya.
Selain daripada ditemui di wad, tikus turut berada di kafeteria utama kompleks hospital tersebut menurut jurucakap hospital berkenaan.
"Daripada siasatan yang dijalankan tikus ini menyorok dalam sistem pembentungan menjumpai jalan ke hospital ini melalui pusat perniagaan berhampiran," katanya.
"Kita telah cuba untuk menyelesaikan masalah ini dengan memotong bahagian siling yang menjadi tempat keluar masuk mereka namun ia tidak berjaya.
"Kita juga telah menghubungi syarikat kawalan serangga perosak untuk menghapuskan tikus di hospital ini."
Jurucakap tersebut turut memaklumkan bahawa pihak hospital turut meminta bantuan daripada kampus utama USM di Pulau Pinang untuk mengkaji masalah berkenaan dan mencadangkan tindakan susulan yang boleh diambil bagi mengatasi masalah tersebut.

Saturday, 28 September 2013

mISTERI: ORANG MINYAK MUNCUL DI MARANG TERENGGANU

Gempar orang minyak kembali
Lelaki berkenaan melarikan diri dan terjun melalui tingkap bilik tidur Akmaliza sebelum menghilangkan diR i-      GAMBAR sh.

 Kelibat misteri seorang lelaki separuh bogel didakwa orang minyak muncul kembali di daerah ini walaupun ada yang menganggap gangguan itu sudah berakhir dengan tertangkapnya seorang lelaki berusia 42 tahun, Isnin lalu.

Mangsa terbaru, Sh Nor Akmaliza Tuan Ibrahim, 33, mendakwa melihat manusia separuh bogel berada berdekatan katil dalam bilik tidurnya kira-kira jam 5 pagi, Rabu lalu iaitu dua hari selepas lelaki 42 tahun itu ditangkap pasukan rondaan Rakan Muda.

Ibu tiga anak yang tinggal di Jalan Kampung Machang Lada itu berkata, kelibat manusia dipercayai seorang lelaki yang hanya memakai baju dan berseluar dalam tiba-tiba sahaja muncul dan berada berdekatan katil apabila dia tersedar daripada tidur.

“Saya yang terkejut terus menjerit sekuat hati menyebabkan ‘orang’ itu lari menuju ke arah tingkap bilik tidurdan terjun keluar sebelum. menghilangkan diri,” katanya kepada Sinar Harian.

Akmaliza berkata, walaupun dia tidak mengalami sebarang kecederaan, namun bersyukur kerana tiada barang dalam rumahnya hilang.

Namun dia kini mengalami trauma dan takut untuk tidur dalam bilik seorang diri.

“Saya bimbang perkara seperti ini berulang kerana suami sering pulang kerja lewat dan dia (suami) biasanya tidur di ruang tamu.

"Kami syak orang yang menceroboh rumah kami masuk melalui tingkap ruang tamu.

"Kami sudah pun buat laporan di Balai Polis Bukit Payung untuk tindakan lanjut dan turut mendapat perhatian Unit Kawalan Kampung (UKK) Padang Midin,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya mengesahkan menerima laporan mangsa.


Suspek guna 'ilmu'

Suami mangsa, Abdul Hadi Endut, 40, pula tidak menolak kemungkinan lelaki yang menceroboh rumahnya mempunyai 'ilmu' kerana dia berjaya melarikan diri tanpa meninggalkan sebarang jejak dalam tempoh singkat.

Pada Isnin lalu, seorang lelaki berusia 42 tahun diberkas sekumpulan ahli Rakan Muda (Pasukan Kesedaran Jenayah) selepas didapati berkeliaran dalam keadaan separuh bogel di Kampung Machang Lada.

Lelaki terbabit kemudiannya diserahkan kepada pihak polis sebelum dihantar ke hospital untuk menjalani pemeriksaan dan disahkan mengalami masalah mental.

Ketua UKK Padang Midin, Mohd Alimin Sharom, 30, berkata, pencerobohan terbaru itu menunjukkan lelaki yang diberkas sebelum ini tiada kaitan dengan kes orang minyak.

“Ini bermakna suspek sebenar masih bebas. Kami akan menggandakan usaha rondaan dan berjaga pada waktu malam agar kes ini dapat diselesaikan secepat mungkin,”katanya.

Turut mengulas perkara sama, Naib Ketua UKK Padang Midin, Mohd Faizul Abdul Rahman, 32, pula menyifatkan perkara itu agak mistik dan langkah berjaga-jaga sentiasa diambil walaupun belum ada penduduk yang dilaporkan cedera akibat kejadian itu.

"Kami berjaga malam untuk memastikan keselamatan kawasan terjamin dan akan sentiasa merujuk kepada pihak polis sebelum ambil apa-apa tindakan jika berjaya mengesan kehadiran 'orang minyak’ itu,” katanya.

Dalam pada itu, Adun Alor Limbat, Ariffin Deraman turut turun padang menyampaikan sumbangan kepada anggota rondaan UKK diketuai Mohd Alimin.

Beliau berharap, usaha unit rondaan itu dapat membantu pihak berkuasa mengesan suspek yang terlibat dengan segera.

Selain UKK Padang Midin, turut menjalankan rondaan ialah Belia Bestari (BBest) Kampung Padang Midin Kuala Terengganu dan Rakan Muda Terengganu.

Friday, 27 September 2013

ADAM AF KAHWINI FIZA ELITE


Adam dan Siti Zaidatul Fiza Abd Halim atau Fiza, 32, selamat bergelar suami-isteri dengan sekali lafaz dalam sebuah majlis serba sederhana yang diadakan di dewan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) di sini pada pagi Khamis.
Adam menyerahkan RM300 sebagai mas kahwin kepada Fiza selain sepersalinan barangan solat sebagai hantaran. Adam berkata, dia tidak dapat menjelaskan secara khusus mengapa dia mengambil keputusan untuk berkahwin dengan Fiza dalam masa yang singkat.
Bagaimanapun kata Adam, dia mengakui perasaan yang wujud terhadap wanita itu adalah cinta pandang pertama dan bersyukur Allah memudahkan jodoh mereka.
"Sejak bertemu kembali pada Ramadan lalu saya sering teringat-ingat akan dia dan apabila melakukan solat istikharah wajah Fiza muncul dalam mimpi saya.
"Saya yakin dia adalah jodoh saya dan Alhamdulillah Fiza juga mudah menerima saya walaupun perkenalan kami sangat singkat," jelasnya.

Monday, 12 August 2013

fonomema angkasa malam ini pada syawal petanda kiamat?

Fenomena pancuran meteor Perseid daripada buruj Perseus dijangka dapat dilihat di ruang angkasa negara ini malam esok sehingga subuh pada hari Selasa.
Ketua Unit Penyelidikan Sains Angkasa, Agensi Angkasa Negara (Angkasa) Mhd Fairos Asillam berkata pancuran meteor Perseid antara paling menarik kerana cahayanya terang dan boleh dilihat dengan mata kasar di kawasan lapang.
"Pancuran meteor berlaku apabila bumi melintasi laluan komet dan menyebabkan debu-debu komet ini terbakar apabila memasuki atmosfera bumi."Bagi pancuran meteor Perseid, ia berlaku kerana bumi melintasi laluan komet Swift-Tuttle yang mempunyai diameter nukleus lebih kurang 26 kilometer," katanya dalam kenyataan. 
Beliau berkata apabila komet itu semakin menghampiri matahari, ia juga turut melintasi orbit bumi dan meninggalkan debu-debu komet sepanjang perjalanannya.
"Debu-debu inilah yang akan memasuki atmosfera bumi dan menghasilkan pancuran meteor yang dapat dilihat dengan mata kasar," katanya.
Beliau berkata waktu terbaik menyaksikan hujan meteor itu ialah selepas bulan terbenam bermula 11 malam. – Bernama, 11 Ogos 2013.

Sunday, 11 August 2013

letupan bom di Tumpat....kini senjataapi bunuh dan letupan ?

Anggota polis memeriksa mayat Mohd Yusrizal Mat Zain, 32 yang mati akibat satu bungkusan yang diletakkan di atas bumbung sebuah kereta yang diambilnya tiba-tiba meletup dalam kejadian di Taman Seri Periuk, Kampung Periuk di Tumpat, Ahad. Foto BERNAMA

Seorang lelaki terbunuh apabila bungkusan yang ditinggalkan di atas bumbung sebuah kenderaan pelbagai guna (MPV) di halaman rumah mentuanya meletup dalam kejadian di Taman Seri Periuk, Kampung Periuk di sini Ahad.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kelantan, ACP Lai Yong Heng berkata, kejadian berlaku pukul 11 pagi ketika Mohd Yusrizal Mat Zain, 32, cuba mengambil bungkusan yang diletak di atas bumbung MPV milik abang iparnya.
"Letupan berkenaan menyebabkan mangsa cedera parah di kedua-dua tangan serta badan dan meninggal dunia di tempat kejadian," katanya kepada pemberita ditempat kejadian.
Mohd Yusrizal yang berasal dari Kampung Kenor, Kuala Krai dan bertugas sebagai kerani di Sekolah Rendah Kebangsaan Manik Urai, Kuala Krai, dikatakan tiba di rumah mentuanya itu malam Sabtu bagi meraikan Aidilfitri.
Allahyarham meninggalkan seorang isteri dan anak perempuan berusia empat bulan.
Sementara itu abang ipar mangsa yang enggan dikenali, berkata bungkusan berwarna hitam berkenaan disedari isteri mangsa ketika membuka pintu rumah yang kemudian memaklumkan kepada mangsa.
Mangsa kemudian keluar daripada rumah untuk mengambil bungkusan itu sebelum mereka terdengar bunyi letupan, katanya.
Seorang jiran, Kamaruddin Che Mat, 56, yang sedang berehat di luar rumah, berkata dia terdengar bunyi letupan kuat dari arah rumah mentua mangsa.
"Ini disusuli rasa bergegar, kemudian saya terdengar jeritan meminta tolong, saya pergi ke arah jeritan meminta tolong itu dan nampak seorang wanita iaitu isteri mangsa duduk dekat mangsa," katanya.
Ketika berita ini ditulis, polis masih membuat siasatan di tempat kejadian.
Menurut Lai kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan. - BERNAMA

Monday, 5 August 2013

Aidil Zafuan Cerai Rita Guna SMS

DARI AWAL PERKAHWINAN SUDAH BERMASAALAH...KINI MASALAH ITU HAMPIR SELESAI DENGAN PENCERAIAN PELAKON RITA RUDAINI DAN PEMAIN BOLA AIDIL ZAKUAN
 Pemain pertahanan Johor Darul Takzim, Mohd Aidil Zafuan Abd Radzak akhirnya menceraikan pelakon popular, Rita Rudaini dengan talak satu melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) pada petang Ahad.
Akhbar Berita Harian melaporkan, Aidil membuat keputusan itu selepas dia dikatakan bengang dengan Rita berhubung artikel 'Rita bengang skandal terbaru Aidil' disiarkan menerusi ruangan pojok Desas-Desus terbitan B*POP pada Ahad.
Rita mengesahkan kepada akhbar tersebut bahawa dia menerima kiriman SMS itu daripada Aidil petang Ahad selepas berlaku 'perang SMS' di antara mereka sebelum itu.
Antara butiran SMS Aidil kepada Rita: "Aku ceraikan kau talak satu."
Rita yang kini berada di kampungnya di Perlis untuk sambutan Aidilfitri berkata, dia reda menerima keputusan itu.
Pasangan itu bernikah di Songkhla, Thailand pada 28 Februari 2008 tanpa pengetahuan keluarga pihak lelaki menyebabkan perkahwinan tersebut menimbulkan masalah.
Hasil perkahwinan itu mereka dikurniakan dua orang anak iaitu Airit Rayyan Rizqin, 4, dan Airit Qaqa Arjuna yang kini berusia kira-kira setahun.
Sebelum ini, Aidil pernah dikaitkan mempunyai hubungan dengan aktres, Jue Aziz tetapi menafikan dia mengenali wanita itu.
Terbaru, dia digosipkan menjalin hubungan dengan seorang gadis dikenali sebagai Zarema Zainal.

Saturday, 3 August 2013

Pegawai Kanan Polis Didakwa Rogol Gadis 13 Tahun

Rohaizat (tengah) meninggalkan mahkamah bersama isteri dan peguamnya.


 Seorang pegawai kanan polis didakwa atas empat pertuduhan merogol seorang gadis berusia 13 tahun.
Deputi Supritendan Rohaizat Abd Ani, 54, bekas ketua unit D7 di ibu pejabat polis Sabah yang juga pernah bertugas sebagai Ketua Polis Daerah Setiu tahun lalu didakwa merogol gadis tersebut di sebuah bilik hotel di sini kira-kira pukul 3.30 petang, 1 Februari tahun lalu.
Rohaizat turut didakwa meliwat gadis tersebut pada hari dan tempat yang sama selain mengulangi perbuatannya itu kira-kira pukul 10 pagi keesokan harinya.
Ketika pertuduhan keempat merogol gadis di hotel yang sama sekitar Mei tahun lalu dibacakan, beliau bertanya:"Apa, tiada tarikh?"
Beliau kemudiannya menggelengkan kepala dan berkata:"Tidak bersalah."
Beliau turut menulis nota apabila pertuduhan awal dibacakan dan menjawab 'Tidak bersalah' setiap masa dengan jelas dan lantang.
Rohaizat yang kini bertugas sebagai Timbalan Ketua Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) Pulau Pinang tiba di mahkamah dengan memakai jaket dan berseluar gelap serta ditemani isterinya.
Bapa kepada dua orang anak itu menutup mukanya dengan surat khabar apabila melihat pemberita dan jurugambar ketika memasuki bilik perbicaraan.
Timbalan Pendakwa Raya Jamil Aripin meminta ikat jamin sebanyak RM20,000 bagi setiap pertuduhan kerana kesalahan dilakukan amat serius.
Peguam Ram Singh yang mewakili Rohaizat bagaimanapun memberitahu mahkamah bahawa anak guamnya memegang jawatan pegawai kanan polis dan dia tidak akan melarikan diri.
Ram berkata Rohaizat sanggup melaporkan diri kepada ibu pejabat polis Pulau Pinang dua kali seminggu jika perlu.
Beliau juga menggesa ikat jamin minimum RM5,000 ditetapkan untuk setiap pertuduhan tersebut.
Hakim Mahkamah Sesyen, Ismail Berahim bagaimanapun menetapkan jumlah tersebut kepada RM40,000 dan membenarkan Rohaizat dibebaskan selepas menetapkan 9 hingga 13 Disember ini untuk tarikh perbicaraan.
Jamil berkata, pihak pendakwaan mempunyai senarai seramai 25 orang saksi tetapi belum menentukan berapa ramai yang akan dipanggil untuk memberi keterangan.-TS

Wednesday, 31 July 2013

Polis kesan suspek pembunuhan pengasas Ambank

Polis berjaya kesan suspek tembak pengasas AmbankIsteri pengasas AmBank Group, Cheong Mei Kuen, 49, yang mengalami kecederaan selepas ditembak dibawa ke Hospital Kuala Lumpur, semalam.

Polis berjaya mengesan penjenayah yang menembak mati pengasas Arab Malaysian Bank, Allahyarham Hussain Ahmad Najadi, 75, di sini, kelmarin, dari rakaman litar tertutup (CCTV) kelmarin dan percaya dia ialah pembunuh upahan.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, hasil penelitian rakaman CCTV di kawasan tokong Cina di Lorong Ceylon, Bukit Bintang itu, polis berjaya merakam sepenuhnya pembunuhan itu dan wajah penjenayah tersebut.

“Siasatan ini menunjukkan perkembangan positif kerana (kita berjaya) merakam secara keseluruhan lokasi kejadian.

“Kita sedang merakam percakapan saksi,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kuala Lumpur, semalam.

Katanya, polis percaya pembunuhan itu dirancang dan motifnya ada kaitan dengan urusan jual beli hartanah.

“Ia dilakukan pembunuh upahan, tetapi siapa dalang di sebalik pembunuhan ini masih dalam siasatan,” katanya.

Beliau berkata, polis juga sedang mengesan teksi yang dinaiki tiga suspek pada masa kejadian itu.

Polis, katanya, sudah mengambil keterangan tujuh orang saksi di tempat kejadian bagi membantu siasatan.

Katanya, polis akan mengambil keterangan daripada individu yang dijumpai mangsa sebelum beliau ditembak kira-kira jam 2 petang.

“Kita masih belum mengambil keterangan daripada isteri dan rakan niaga mangsa, dan (perkara ini) akan diselesaikan dalam masa terdekat,” katanya.

Isteri Allahyarham, Cheong Mei Kuen, 49, terkena tembakan di tangan dan paha. Beliau kini di rawat di Pusat Perubatan Prince Court. Keadaan beliau stabil.

Sementara itu, jenazah Hussain dikebumikan di tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara, di sini selepas solat Isyak semalam.-SH

Thursday, 25 July 2013

Gurubesar terlampau digantung tugas?

Sekolah di Sungai Buloh diarah tukar tempat makan  Guru besar SK Seri Pristana di Sungai Buloh Mohamad Nasir Mohd Noor berkata beliau diarahkan bercuti seminggu ekoran kontroversi melibatkan bilik persalinan sekolah tersebut yang dijadikan kantin sementara untuk muridnya.
Laporan Utusan Online yang memetik kenyataan Mohamad Nasir menyebut, Jabatan Pelajaran juga akan memutuskan tindakan selepas tempoh tersebut.

Mohamad Nasir berkata beliau juga membuat laporan polis atas dakwaan difitnah oleh ibu bapa dan pihak tertentu “secara tidak bertamadun”.

"Saya menerima panggilan telefon yang mencerca dan termasuk mengugut berikutan fitnah tersebut," katanya seperti dipetik Utusan Online.

Wednesday, 24 July 2013

Sekolah sewel....Guru Besar arah murid makan ditandas.

Kementerian Pendidikan mengarahkan Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH) supaya memindahkan tempat makan sementara Sekolah Kebangsaan Seri Pristana, Sungai Buloh, dekat sini ke tempat lebih bersih dan munasabah.

(Gambar tidak dapat disiarkan untuk mengelak dari tindakan akta hasutan.... Pemangku Ketua Polis Selangor Datuk A Thaiveegan memberi amaran untuk mengenakan tindakan mengikut Akta Hasutan ke atas individu yang menyebar gambar menunjukkan murid bukan Islam makan di bilik persalinan SK Seri Pristana.
Thaiveegan dalam satu laporan Utusan Online berkata, penyebaran gambar berkenaan “boleh menimbulkan isu provokatif dan perbalahan kaum”.

"Polis tidak akan teragak-agak mengenakan tindakan kepada pihak yang menyebarkan maklumat berbaur hasutan di laman sosial berkenaan isu yang membabitkan sekolah berkenaan," katanya seperti dipetik laman tersebut.

Gambar yang berlegar di Facebook itu dilaporkan mencetus kontroversi di kalangan pengguna Internet 

Beberapa keping gambar di Facebook yang didakwa memaparkan murid bukan Muslim makan di kawasan bilik air di sebuah sekolah sewaktu bulan puasa mencetuskan kontroversi di kalangan pengguna Internet pada hari Selasa lalu.

Gambar itu dikesan dimuatkan oleh ibu bapa kepada pelajar sekolah terbabit, yang terletak berhampiran Sungai Buloh.
Ia menunjukkan pelajar duduk di meja makan yang terletak dalam kawasan bilik persalinan sekolah tersebut. ,.....MK)

Timbalan Menteri Pendidikan P. Kamalanathan berkata, menjadikan bilik persalinan sebagai tempat makan sementara untuk para pelajar bukan beragama Islam pada bulan Ramadan adalah tidak sesuai sama sekali.

"Perkara ini tidak harus berlaku. Saya kecewa. Kementerian memandang serius perkara ini dan meminta BPSH membuat siasatan serta-merta dan katakan pada kita mengapa tindakan tidak boleh diambil terhadap pegawai yang membuat keputusan ini (makan di bilik persalinan)," katanya kepada Bernama di pejabatnya di bangunan Parlimen di sini, Selasa.

"Ia hanya bilik persalinan dan bukanlah tandas. Walaupun ia bilik persalinan, itu bukanlah tempat untuk kita makan, no foods allowed," tegasnya sambil berkata beliau difahamkan kantin sekolah itu baru memulakan proses penambahbaikan Selasa.

Beliau mengulas dakwaan kononnya murid bukan Islam di sebuah sekolah rendah dipaksa makan di tandas semasa Ramadan. Gambar yang tersebar di laman sosial memaparkan sebilangan murid yang dikatakan bukan beragama Islam berada di sebuah bilik menyerupai bilik air, dengan botol air dan bekas makanan berada di atas sebuah meja.

Kamalanathan berkata: "Sekiranya pengusaha kantin tidak mahu beroperasi pada bulan Ramadan, pihak sekolah boleh melantik pengurusan kantin sementara.

"Sekiranya kantin dalam proses baik pulih, mereka harus mencari lokasi yang sesuai di mana ada keperluan untuk sesebuah kantin seperti tempat yang bersih, ada tempat untuk mencuci tangan dan ada tempat duduk untuk makan dan minum."

Sambil memohon maaf sekiranya apa yang berlaku mewujudkan perasaan tidak selesa dalam kalangan ibu bapa, timbalan menteri itu berharap kejadian seumpama itu tidak berulang. - Bernama.

Sunday, 21 July 2013

Karpal masuk hospital: Perbicaraan liwat Amwar mungkin dittangguh esok

 Mahkamah yang sepatutnya mendengar rayuan pihak pendakwaan terhadap pembebasan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan, esok, mungkin ditangguhkan.

Menurut The Malaysian Insider, penangguhan itu ekoran peguam bela Anwar, Karpal Singh tidak sihat.

"Kita akan buat permohonan penangguhan kerana Karpal tidak sihat. Beliau kini ada di hospital dan dijangka berada di mahkamah, dua tiga hari lagi.

"Bagaimanapun, kita belum tahu bila tarikhnya," kata Ramkarpal kepada portal itu.

Mahkamah Rayuan sebelum ini menetapkan dua hari bermula esok bagi mendengar rayuan pihak pendakwaan terhadap keputusan pembebasan Anwar daripada tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya itu.

Thursday, 18 July 2013

Pelakon Asraf Muslim nikah lagi di Siam

Ashraf Muslim Pelakon dan pengamal perubatan Islam, Mohd Ashraf Muslim yang sebelum ini memfailkan permohonan berpoligami, menarik balik permohonan tersebut, di Mahkamah Tinggi, di sini.

Tindakan menarik semula permohonan tersebut dibuat ekoran mahkamah dimaklumkan, Ashraf telah pun bernikah dengan Wan Sakinah Ahmad Shaburi di Thailand, minggu lepas.

Hakim, Muhamad Abdul Karim Wahab membenarkan Ashraf menarik balik permohonan tersebut dan memerintahkan Ashraf membayar kos sebanyak RM8,000 kepada isteri pertamanya, Nordayana Mohd Lokman sebagai kos.

Tuesday, 16 July 2013

bahan kimia punca kebakaran di uitm, shah alam




Kejadian pukul 4.15 petang itu, seramai tiga pelajar bersama seorang pensyarah serta seorang pembantu makmal sedang menjalankan ujikaji di dalam salah sebuah makmal sains di kampus induk Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Shah Alam terbakar petang semalam.."Pasukan bomba terpaksa mengambil masa kira-kira sejam untuk mengawal kebakaran daripada merebak dan api berjaya dipadamkan sepenuhnya pada pukul 7.20 malam," kata Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Shah Alam, Mohd Khairi Daud.

Mohd Khairi berkata selain disebabkan struktur bangunan lama, api dipercayai merebak dengan pantas akibat bahan kimia yang terdapat di dalam bangunan makmal.

Beliau berkata pihaknya masih menyiasat punca kejadian dan jumlah kerugian yang dialami.

- Bernama

Blog Archive

tambah panas

Followers