Tuesday 7 August 2012

Awas penjenayah sekitar anda...masih takselamat?

Walaupun pihak polis dan pemimpin kerajaan bercakap mengenai pengurangan kadar jenayah dan menyalahkan media kerana didakwa mewujudkan persepsi bahawa jenayah semakin teruk, tetapi beberapa wartawan media ingin berkongsi  sendiri pengalaman menjadi mangsa jenayah bulan lepas.
beberapa kakitangan Malaysiakini sendiri telah melalui pengalaman menjadi mangsa jenayah bulan lepas.

Salah seorang daripada mereka menjadi mangsa kumpulan samun, manakala tiga yang lain mengalami kerugian selepas kereta mereka sama ada dipecah atau dicuri.

Berikut adalah pengalaman mereka:

Eksekutif lamanweb dan komunikasi, Subendran Ravindran

Saya dirompak pada awal pagi 24 Julai berhampiran Pusat Perubatan Sime Darby di Subang Jaya oleh dua orang lelaki.

Ia berlaku pada jam 1.28 pagi ketika saya berjalan menuju ke sebuah gerai teh tarik berhampiran Pusat Perniagaan di SS15 Subang selepas mengunjungi seorang saudara saya di wad kecemasan pusat perubatan tersebut.

Saya ternampak dua orang lelaki kira-kira 60 meter dari saya. Ketika saya berjalan melewati mereka, seorang daripadanya bertanyakan arah ke satu tempat.

Kemudian, secara tiba-tiba, dia memegang kolar baju saya dengan kedua-dua belah tangannya. Ketika saya meronta-ronta, lelaki lain datang ke arah saya sambil memegang benda saya percaya batang besi jack kereta.

Bercakap dalam bahasa Tamil, mereka menyuruh saya menanggalkan pakaian saya. Saya enggan, walaupun mereka menyuruh saya berbuat demikian sebanyak tiga kali.

Saya meronta untuk melepaskan diri saya daripada genggaman penyerang saya itu dan kami kita bergerak dalam bulatan, manakala yang lain berdiri, bersedia untuk menghentak batang besi itu di kepala saya. Mereka kemudian meminta dompet dan telefon bimbit saya, tetapi enggan menyerahkannya. Lelaki yang memegang kolar saya menumbuk saya di muka.

Tadi, Saya mengesan sebuah kereta berhampiran, dengan dua orang lelaki lain dalam melihat kami. Geng empat anggota, saya berfikir, dan memutuskan ia tidak akan masuk akal untuk melawan mereka. Saya berikan.

Mereka rampas telefon bimbit dan dompet saya yang mengandungi RM30, kad bank ATM saya, MyKad dan beberapa perkara peribadi yang lain - dan kemudian bergegas masuk ke dalam kereta dan memecut dari situ.

Saya terus membuat laporan polis. Kereta yang mereka naiki ialah Proton Iswara kelabu atau berwarna biru dan saya pasti nombor platnya - BFY 5334.

Nasihat saya: Lebih berjaga-jaga, terutama apabila di kawasan gelap. Dan berhati-hati terhadap kereta yang dinaiki dua atau tiga orang yang merayau di sekitar kawasan tertentu. Saya mungkin dapat mengelak kejadian itu jika saya tidak mengandaikan bahawa dua lelaki yang menyamun saya itu adalah pekerja restoran.

Wartawan Lee Long Hui

Kereta saya dicuri dari tempat letak kereta di luar di Stadium Melawati di Shah Alam antara jam 8.30 malam dan 10.30 malam 17 Julai, ketika saya pergi menonton satu perlawanan pertunjukan bola keranjang di situ.

NONESaya meletakkan kereta Proton Waja - kereta terpakai yang beli
dengan harga RM20,000 kira-kira lebih sebulan yang lalu - di tempat  letak kereta terbuka. Ia merupakan kereta pertama saya dan dan tentunya saya sayang.

Ketika saya menuju ke tempat letak kereta selepas perlawanan tamat, saya dapat tempat letak kereta adalah sangat gelap kerana lampu jalan tidak mencukupi. Saya mendapati kereta saya hilang, dan saya terus pergi ke balai polis untuk membuat laporan.

Mujurlah, 11 hari kemudian polis menemui kereta saya yang ditinggalkan di kawasan perumahan di Petaling Jaya. Ia dalam keadaan yang sangat teruk. But kemek teruk, cermin sisi kiri pecah dan ada calar pada seluruh badan kereta.

NONEBagaimanapun, enjinnya dalam keadaan baik. Tidak apa-apa
dalam kereta itu diambil dan saya telah memfailkan tuntutan gantirugi dengan syarikat insurans saya.

Juga, apa yang amat mengecewakan saya ialah pegawai penyiasat memberitahu bahawa "tidak ada kes jenayah yang terbabit" ketika saya mengambil kereta saya itu.

Walaupun saya telah mendapat kereta saya semula dalam tempoh dua minggu, tetapi saya tidak senangi dengan sikap pegawai polis tersebut - dan hakikat ialah pesalah masih bebas di luar sana dan mungkin sedang bergurau tentang 'kegembiraan' yang telah mereka nikmati semasa menaiki kereta saya.

Juruvideo kanan  Tan Jiun Wuu

Tingkap kereta saya dipecahkan pada malam 24 Julai 24 ketika saya sedang makan malam dengan rakan sekerja di Jalan Klang Lama dan saya kehilangan kamera dan kelengkapan rakaman video yang berharga lebih RM10, 000.

Saya dan rakan sekerja saya tiba di sebuah kedai makan Cina sekitar jam 9.30 malam hari tersebut. Kami memandu di sana secara berasingan. Kami letak di sebelah perhentian bas di bawah lampu jalan berhampiran kedai makan tersebut.

NONEKami selesai makan sejam kemudian dan apabila sampai ke
tempat letak kereta, kami lihat beberapa orang sedang melihat kereta saya. Seorang lelaki yang menaiki basikal memberitahu saya bahawa tingkap tempat duduk penumpang hadapan kereta itu pecah.

Dia kemudian menunjukkan kepada saya kad pengenalan polisnya dan memberitahu saya supaya membuat laporan. Dia beredar dari situ sambil berkata dia akan mencari pencuri tersebut.

Menurut seorang saksi di perhentian bas tersebut, kecurian itu berlaku lima hingga 10 minit sebelum saya rakan sekerja saya kembali ke kereta itu, dan ia  dilakukan oleh sekumpulan empat orang. Salah seorang daripada mereka menggunakan sikunya untuk memecahkan tingkap kereta.

Memang saya cuai kerana tidak membawa peralatan saya bersama-sama kami. Ia berada dalam sebuah beg yang saya letak di bawah tempat duduk penumpang hadapan. Kamera dan peralatan lain yang dimiliki Malaysiakini itu telah hilang. Selain ini, tiada barang lain yang hilang.

Jalan tersebut sibuk ketika itu dan terdapat bas-bas yang berhenti di situ untuk menurun dan mengambil penumpang.

NONESelepas saya membuat laporan polis, pegawai yang
merekodkan laporan saya itu memberitahu saya bahawa kereta polis pun yang tertera logo polis dan sebagainya, juga dipecahkan tingkap dan beberapa peralatan mereka dicuri.

Beliau juga menunjukkan kepada saya peranti yang digunakan pencuri untuk mengesan barangan elektronik yang disimpan di dalam kereta. Peranti buatan China juga digunakan oleh pihak polis dan ia dapat mengesan apa juga yang ada jam padanya, seperti komputer riba dan kamera dengan ciri-ciri waktu, walaupun jika bateri utama telah dikeluarkan.

Anggota polis tersebut menasihati saya supaya tidak menyimpan apa-apa barangan elektronik dalam kereta, walaupun di dalam but, kerana peranti tersebut dapat mengesannya dengan mudah.

Penolong pengarang berita Kuek Ser Kuang Keng

Cermin tingkap belakang penumpang cuba dipecahkan pada malam 5 Julai, ketika diletakkan di Lorong Abdullah di Bangsar Utama, berhampiran pejabat Malaysiakini. Bagaimanapun, cermin tingkap tersebut retak tetapi tidak pecah kerana dipasang lapisan filem keselamatan anti-kecurian di atasnya.

Disebabkan kekurangan ruang letak kereta di kawasan itu, ramai pekerja meletakkan kereta mereka di sepanjang jalan yang sunyi menuju ke kuarters KTM. Telah banyak kereta yang menjadi mangsa di kawasan itu - dan pada malam itu, giliran saya pula.

Mujurlah, tingkap kaca tidak pecah kerana dipasang lapisan filem keselamatan tersebut, dan saya tidak kehilangan apa-apa. Dan mujurlah saya ada mengambil insurans untuk cermin kereta saya.