Monday 7 January 2013

Ribut Tropika (Tropika storm sonamu) auring menyerang Semenanjung Malaysia


Ribut tropika Sonamu diramalkan  menyerang Malaysia pada kira-kira 06:00 GMT pada 8 January.Data dibekalkan oleh Tentera Laut AS dan Tentera Udara Bersama Taufan Amaran Centersuggest bahawa titik pendaratan akan menjadi near6.3 N, 103,3 E.Sonamu dijangka gusts angin membawa angin maksimum 1 minit berterusan ke rantau sekitar 64 km / h (40 mph). di kawasan itu mungkin jauh lebih tinggi.
Maklumat di atas disediakan untuk panduan sahaja dan tidak boleh digunakan untuk membuat keputusan hidup atau mati atau keputusan yang berhubungan dengan harta. Sesiapa sahaja di rantau ini yang berkenaan untuk keselamatan atau harta peribadi mereka harus menghubungi agensi cuaca rasmi kebangsaan atau pusat amaran untuk mendapatkan nasihat.
Amaran ini disediakan oleh  Risiko TropicalStorm (TSR)  yang ditaja oleh AON Benfield, Crawford & Company dan University College London (UCL).

NASA Catches Tropical Storm Sonamu in South China Sea





Photo: Ribut Tropika Sonamu Menuju Malaysia...Ini maklumat untuk rujukan semua...share !

Ini paparan imej terkini...

Perbanyakkan Istiqfar,Solat Taubat Dan Hajat semoga dijauhkan daripada bala bencana ini...

Jangan mengundang kemurkaan Allah dengan menambah maksiat dan dosa...

http://ezli007.blogspot.com/2013/01/ribut-tropika-sonamu-menuju-malaysia.html-THE SUN-

 





Tropical storm Sonamu diramalkan melanda Semenajung Malaysia pada jam 06:00 GMT on 8 January.
Dengan ribut tropika Sonamu dijangka melanda pantai timur Semenanjung Malaysia minggu ini, semua penduduk dan nelayan di negeri-negeri telah dinasihatkan untuk menjauhkan diri dari laut.
Setiausaha Majlis Keselamatan Negara, Datuk Mohamed Thajudeen Abdul Wahab berkata dalam satu kenyataan pada hari Sabtu bahawa Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) telah meramalkan keadaan laut bergelora dan banjir di kawasan-kawasan rendah hari ini sehingga Rabu.
Ribut dijangka menjejaskan Kelantan, Terengganu dan Pahang.
"Mereka yang terlibat dalam kawasan-kawasan yang sering dilanda banjir harus berwaspada amaran hujan lebat dan perlu membuat persediaan awal bagi kemungkinan banjir," kata Mohamed Thajudeen.
Beliau berkata orang ramai harus mengendahkan perintah daripada pihak berkuasa untuk mengosongkan rumah mereka.
JMM di laman webnya telah mengeluarkan amaran angin kencang timur laut lebih 60 kmsj dengan ombak lebih daripada 4.5m berlaku di perairan Kelantan, Terengganu, Samui, Condore, Reef North, Layang-Layang dan Palawan.
Keadaan ini dijangka berterusan sehingga Jumaat.-The Sun

Blog Archive

tambah panas

Followers