Thursday 21 July 2011

Bukan Kanister Israel - Timbalan Ketua Polis Negara


Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar menafikan dakwaan  bahawa pihaknya menggunakan gas pemedih mata yang sama digunakan tentera Israel ketika perhimpunan haram 9 Julai lepas.
”Jangan mengada-adakan cerita kita (polis) pakai gas CS (Combined Systems) atau apa saja. Kita tak sampai tahap itu. Jangan nak mengada-adakan cerita,” katanya
"Mana mereka belajar semua ini? Saya minta semua pihak jangan cakap ikut sedap mulut. Kalau tak tau jangan cakap... kalau tak pasti jangan cakap. Jangan buat tuduhan-tuduhan,” katanya. – BERNAMA

Laporan portal Keadilandaily.com mengatakan Pengarah Biro Guaman KEADILAN, Latheefa Koya yang mendakwa Kanister gas pemedih mata yang digunakan Polis Simpanan Persekutuan (FRU) untuk menyerang peserta himpunan Bersih,  didedahkan adalah jenis sama digunakan tentera Israel untuk membunuh rakyat Palestin.syarikat Federal Laboratories berpengkalan di Amerika Syarikat, pernah disaman berikutan penyalahgunaan gas pemedih mata yang sama pada 1992.
Kanister mengeluarkan gas jenis CS itu dikeluarkan syarikat Combined System Inc dari Amerika Syarikat yang berupaya menyebabkan kecederaan mata, paru-paru dan penyakit kulit.

Blog Archive

tambah panas

Followers